Riemersma & Partners
Contact:
  • Home
  • Dienstverlening
    • Arbo
    • Dienstverleningsdocumenten
  • Organisatie
  • Visie
  • Nieuws
  • Contact

Wetsvoorstel Wet verlaging en maximering pensioenopbouw

15/5/2013

0 Reacties

 
Vooruitlopend op de definitieve overeenstemming over het Pensioenakkoord, heeft de Staatssecretaris van Financiën op 15 april 2013 het wetvoorstel ‘Wet verlaging maximumopbouw- en premiepercentages pensioenen en maximering pensioengevend inkomen’ naar de Tweede Kamer gestuurd.
Aanpassing van het z.g. Witteveenkader, dat de begrenzing aangeeft van de fiscale faciliëring van de pensioenopbouw, heeft reeds plaatsgevonden in de Wet VAP (verhoging pensioenrichtleeftijd naar 67 jaar m.i.v. 2014). Het onderhavige wetsvoorstel stelt een verdere aanpassing van het Witteveenkader voor: een verdere verlaging van de maximum opbouwpercentages - middelloon 1,75% / eindloon 1,55% - en een absolute grens van € 100.000,- aan het pensioengevend loon.

In het kader van het wetsvoorstel dienen enkele bepalingen uit de Wet op de loonbelasting 1964, de Wet inkomstenbelasting 2001 en de Pensioenwet te worden aangepast. Een belangrijke aanpassing betreft de aanpassing van artikel 69 PW (afkoop fiscaal bovenmatig pensioen) ter voorkoming van mogelijke beklemming voor werknemers van fiscaal bovenmatige pensioenopbouw.

Ingeval boven de grenzen van het Witteveenkader pensioen wordt toegezegd, dient de pensioenregeling te worden gesplitst in een zuiver en onzuiver (bovenmatig) deel. In de voorgestelde aanpassing van artikel 69 PW wordt de pensioenuitvoerder verplicht mee te werken aan een verzoek van de pensioengerechtigde tot afkoop van het deel van de pensioenaanspraken dat uitgaat boven de begrenzingen opgenomen in (onder andere) Hoofdstuk IIB Wet LB.

Volgens de Memorie van Toelichting blijft een adequate pensioenvoorziening voor mensen in Nederland het uitgangspunt. Er wordt een beroep gedaan op de verantwoordelijkheid van sociale partners, pensioenfondsbesturen en de werknemers zelf.


Bron: Nederlands Pensioenbureau, Rijksoverheid

0 Reacties

De rol van de werkgever in pensioencommunicatie

8/5/2013

0 Reacties

 
Werkgevers en pensioenuitvoerders zijn beiden verantwoordelijk voor pensioencommunicatie richting werknemers. Dat schrijft de Stichting van de Arbeid (STAR) in haar advies van 18 maart 2013 aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Verder geeft de STAR in dit advies antwoord op een vijftal in dit kader aan haar gestelde vragen.
De Stichting van de Arbeid kan zich vinden in de stelling dat een meer prominente rol van de werkgever bij pensioencommunicatie niet alleen in het belang is van het pensioenbewustzijn van de werknemer, maar ook voor de werkgever zelf in het kader van zijn arbeidsvoorwaardenbeleid. Niet alleen is de werkgever het eerste aanspreekpunt voor werknemers betreffende arbeidsvoorwaarden (goed werkgeverschap: artikel 7:611 BW), maar ook is de werkgever door de wetgever aangewezen om werknemers informatie over de pensioenregeling te verstrekken (zie bijvoorbeeld artikel 7 en artikel 21 PW).

Mede doordat het kennisniveau van werkgevers veelal tekort schiet, stelt de STAR vast dat bij pensioencommunicatie de rol van de pensioenuitvoerders meestal leidend is. Alleen een goede samenwerking tussen pensioenuitvoerders en werkgevers kan die situatie verbeteren. De STAR adviseert pensioenuitvoerders werkgevers behulpzaam te zijn door hen specifieke voorlichting over de pensioenregeling te geven. De STAR zegt voor de zomer te komen met nadere aanbevelingen hieromtrent.


Bron: Nederlands Pensioenbureau, Pensioenfederatie

0 Reacties

Hervatting individuele waardeoverdrachten

1/5/2013

0 Reacties

 
Op grond van artikel 71 Pensioenwet heeft een pensioenuitvoerder in beginsel de plicht om mee te werken aan een verzoek tot individuele waardeoverdracht van een gewezen deelnemer. Deze plicht tot medewerking geldt echter niet, indien de overdragende of ontvangende pensioenuitvoerder een pensioenfonds is, waar de technische voorzieningen niet meer volledig door waarden worden gedekt (artikel 72, onderdeel a. Pensioenwet).
Momenteel wordt door een groot aantal pensioenfondsen een korting op de pensioenaanspraken doorgevoerd, hetgeen ertoe moet leiden dat de situatie van ‘onderdekking’ wordt hersteld. De plicht tot het meewerken aan een verzoek tot individuele waardeoverdracht van een gewezen deelnemer herleeft vanaf het moment dat de korting op de pensioenaanspraken en -rechten daadwerkelijk is doorgevoerd; in juridische zin: het moment dat de technische voorzieningen worden verlaagd en deze aldus weer (minimaal) volledig door waarden worden gedekt.

Op grond van artikel 6a Regeling Pensioenwet en Wet verplichte beroepspensioenregeling hebben pensioenfondsen gebruik gemaakt van de mogelijkheid de hersteltermijn voor hun fonds te verlengen naar vijf jaar. Hierdoor kunnen deze fondsen per 1 april 2013 een (eventuele) tussentijdse korting doorvoeren. Indien na een dergelijke korting de technische voorzieningen weer (minimaal) volledig door waarden worden gedekt, dan dienen de individuele waardeoverdrachten vanaf genoemde datum te worden hervat.

Voor de verzoeker tot waardeoverdracht (de gewezen deelnemer) is verder van belang dat, indien er door het overnemende pensioenfonds een vervolg- of eindkorting wordt voorzien, de hoogte van deze verwachte vervolg- of eindkorting wordt vermeld in het voorstel voor waardeoverdracht.

Bron: 

Nederlands Pensioenbureau, De Nederlandsche Bank

0 Reacties

    Riemersma & Partners

    arbeidsvoorwaarden 
    en risicobeheer

    Nieuwsarchief

    Maart 2016
    Februari 2016
    December 2015
    November 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    November 2013
    September 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Mei 2013
    April 2013

    Categoriën

    Alles
    Aansprakelijkheid
    Aanzegplicht
    AOW Leeftijd
    AOW-leeftijd
    APF
    Arbeidsmarkt
    Arbeidsongeschiktheid
    Arbeidsovereenkomst
    Arbeidsvoorwaarden
    Arbo
    Beroepsbevolking
    Bestuurder
    Bijbetalingsplicht
    Communicatie
    Concurrentiebeding
    Dekkingsgraad
    Doorbeleggen
    Flexwerkers
    Franchise
    Indivudele Waardeoverdrachten
    Korting Pensioenaanspraken
    Levensverwachting
    OBR
    Ontslagrecht
    Opbouwpercentage
    Oproepovereenkomst
    OR
    Oudedagssparen
    Overbruggingsregeling
    Overdrachtsdatum
    PEB
    Pensioen
    Pensioen 1-2-3
    Pensioenfondsen
    Pensioeninformatie
    Pensioeningang
    Pensioenknip
    Pensioenopbouw
    Pensioenopbouw Zelfstandigen
    Pensioenpremie
    Pensioenstelsel
    Pensioenverlaging
    Pensioenwet
    Premiestaffel
    Proeftijd
    Prognosetafel
    Rekenrente
    Riemersma & Partners
    Ringfencing
    Risicobeheer
    Risicobenadering
    Shoprecht
    Sociaal Akkoord
    Startersregeling
    Vangnetters
    Variabele Beloning
    Verplichtstelling
    'vroegpensioen'
    Waardeoverdracht
    Werkloosheid
    Wet Bpf 2000
    Wet Gelijke Behandeling
    Wet VAP
    Wet Werk En Zekerheid
    Witteveenkader
    WOR
    Ww
    WWZ
    Ziektewet
    Zzp

    RSS-feed


Oranjestraat 11 

7051 AG Varsseveld
0315 231 430 

info@riemersma-partners.nl
Foto