Riemersma & Partners
Contact:
  • Home
  • Dienstverlening
    • Arbo
    • Dienstverleningsdocumenten
  • Organisatie
  • Visie
  • Nieuws
  • Contact

Wetsvoorstel variabele pensioenuitkering

16/7/2015

0 Reacties

 
In de tweede week van juli 2015 is het voorstel van wet tot wijziging van de Pensioenwet, de Wet verplichte beroepspensioenregeling en de Wet op de loonbelasting 1964 in verband met invoering van een variabele uitkering (Wet variabele pensioenuitkering) door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ter consultatie voorgelegd.

​Doel van de consultatie is de samenleving te informeren over de voorgenomen wetgeving en iedereen in staat te stellen eventuele tekortkomingen in dit voorontwerp van wet te rapporteren.
Vooruitlopend op deze wetgeving is door plaatsing in de Staatscourant (7 juli 2015), op grond van de delegatiebepaling van artikel 2, negende lid PW, paragraaf 1a (Tijdelijke regeling pensioenknip) van de Regeling PW en Wet verplichte beroepspensioenregeling gewijzigd. De tijdelijke regeling pensioenknip wordt opengesteld voor diegenen wiens pensioendatum ligt voor 1 januari 2017. De tijdelijke pensioenuitkering moet uiterlijk 1 juli 2017 eindigen. In tegenstelling tot de ‘oude’ pensioenknip is onder de nieuwe pensioenknipregeling een tijdelijke pensioenuitkering van maximaal twee jaar mogelijk. In de oude pensioenknipregeling bedroeg deze periode nog vijf jaar.

Met betrekking tot de toepassing van de fiscale regelgeving heeft het Centraal Aanspreekpunt Pensioenen (CAP) een ‘Handreiking pensioenknip’ gepubliceerd. Hierin zijn de voorwaarden opgenomen om bij de toepassing van een pensioenknip binnen de grenzen te blijven van hoofdstuk IIB van de Wet op de loonbelasting 1964.

Bron: Rijksoverheid, Belastingdienst, Nederlands Pensioenbureau
0 Reacties

Brief Staatssecretaris Wiebes inzake pensioen in eigen beheer

14/7/2015

0 Reacties

 
Op 1 juli j.l. heeft Staatssecretaris Wiebes van Financiën de uitwerking van de oplossingsrichtingen voor het pensioen in eigen beheer (PEB) naar de Tweede Kamer gestuurd. In de brief wordt ook uitvoerig stilgestaan bij de positie van de partner van de directeur-grootaandeelhouder (DGA) en het overgangsrecht.
De staatssecretaris presenteert twee
​mogelijke oplossingsrichtingen: 
​

a. een fiscale reserve in eigen beheer
    voor de oude dag, de zogenoemde
​    Oudedagsbestemmingsreserve (OBR); 

b. het oudedagssparen in eigen beheer
    (Oudedagssparen). 


De varianten OBR en Oudedagssparen zijn getoetst aan de brief van 2 juni 2014. In deze brief stonden de uitgangspunten en randvoorwaarden, waaraan een oplossing voor de eigen beheer-problematiek zou moeten voldoen, waaronder vereenvoudiging van wet- en regelgeving, blijvende beschikbaarheid van de door de DGA ingelegde middelen en budgetneutraliteit. Wiebes geeft nu aan dat hij de oplossingsrichting van het Oudedagssparen prefereert boven de OBR.

Het streven was om de wetgeving voor het alternatief voor PEB per 1 januari 2016 in werking te kunnen laten treden. De staatssecretaris wil nu met het parlement in gesprek over een later moment van invoering van een PEB-alternatief. Deze wens tot uitstel staat mede in verband met de te betrachten zorgvuldigheid, met name ten aanzien van het overgangsrecht. 

Bron: Rijksoverheid, Nederlands Pensioenbureau
0 Reacties

Inwerkingtreding Wet Pensioencommunicatie

3/7/2015

0 Reacties

 
Over het belang van goede pensioencommunicatie is in deze nieuwsrubriek al eerder geschreven.

Op 1 juli 2015 is de ‘Wet Pensioencommunicatie’ - gefaseerd - in werking getreden. De wetgever houdt bij deze invoering zowel rekening met het belang van een goede pensioencommunicatie voor de deelnemers als met de uitvoerbaarheid van de wet voor de pensioenuitvoerders. De drie fases zijn daarom vooraf afgestemd met de pensioensector en de toezichthouders.
In haar brief aan de Tweede Kamer informeert de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ook over haar besluit dat pensioenuitvoerders kunnen anticiperen op deze nieuwe wetgeving met het gebruik van ‘Pensioen 1-2-3’, de opvolger van de startbrief. Pensioenuitvoerders mogen al vanaf 1 juli 2015 (i.p.v. 1 juli 2016), gebruik maken van ‘Pensioen 1-2-3’ om nieuwe deelnemers te informeren over de belangrijkste kenmerken van de pensioenregeling. Voorwaarde is dat de pensioenuitvoerder zowel laag 1 van ‘Pensioen 1-2-3’ actief verstrekt aan de nieuwe deelnemer, als laag 2 en 3 aan de deelnemer beschikbaar stelt op zijn website.

Toezichthouder AFM staat positief tegenover de mogelijkheid voor pensioenuitvoerders tot het anticiperen op deze nieuwe regelgeving. AFM zal daarom toestaan dat op dat punt wordt afgeweken van de huidige regelgeving, bijvoorbeeld van het geldende artikel 21, eerste lid Pensioenwet, alsmede de bijbehorende lagere regelgeving.

Staatssecretaris Klijnsma zegt wel dat een volledige vervroeging van de inwerkingtreding van dit onderdeel niet mogelijk is, omdat dit niet voor alle pensioenuitvoerders uitvoerbaar blijkt te zijn.

Bron: Rijksoverheid, Nederlands Pensioenbureau
0 Reacties

    Riemersma & Partners

    arbeidsvoorwaarden 
    en risicobeheer

    Nieuwsarchief

    Maart 2016
    Februari 2016
    December 2015
    November 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    November 2013
    September 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Mei 2013
    April 2013

    Categoriën

    Alles
    Aansprakelijkheid
    Aanzegplicht
    AOW Leeftijd
    AOW-leeftijd
    APF
    Arbeidsmarkt
    Arbeidsongeschiktheid
    Arbeidsovereenkomst
    Arbeidsvoorwaarden
    Arbo
    Beroepsbevolking
    Bestuurder
    Bijbetalingsplicht
    Communicatie
    Concurrentiebeding
    Dekkingsgraad
    Doorbeleggen
    Flexwerkers
    Franchise
    Indivudele Waardeoverdrachten
    Korting Pensioenaanspraken
    Levensverwachting
    OBR
    Ontslagrecht
    Opbouwpercentage
    Oproepovereenkomst
    OR
    Oudedagssparen
    Overbruggingsregeling
    Overdrachtsdatum
    PEB
    Pensioen
    Pensioen 1-2-3
    Pensioenfondsen
    Pensioeninformatie
    Pensioeningang
    Pensioenknip
    Pensioenopbouw
    Pensioenopbouw Zelfstandigen
    Pensioenpremie
    Pensioenstelsel
    Pensioenverlaging
    Pensioenwet
    Premiestaffel
    Proeftijd
    Prognosetafel
    Rekenrente
    Riemersma & Partners
    Ringfencing
    Risicobeheer
    Risicobenadering
    Shoprecht
    Sociaal Akkoord
    Startersregeling
    Vangnetters
    Variabele Beloning
    Verplichtstelling
    'vroegpensioen'
    Waardeoverdracht
    Werkloosheid
    Wet Bpf 2000
    Wet Gelijke Behandeling
    Wet VAP
    Wet Werk En Zekerheid
    Witteveenkader
    WOR
    Ww
    WWZ
    Ziektewet
    Zzp

    RSS-feed


Oranjestraat 11 

7051 AG Varsseveld
0315 231 430 

info@riemersma-partners.nl
Foto